| Recensie | Digitaal ontmaagd, Sarah Van Gysegem

Met je pubers over seks praten: niet simpel. Als moeder of vader wil je eigenlijk niet weten dat je kinderen het doen, en vice versa. En wat moet je hen nog vertellen? Ze vinden toch alles online? Via smartphones hebben pubers de wereld in hun achterzak. Een wereld propvol porno en info. Tieners gaan online op zoek naar weetjes en standjes, naar liefde en liefjes. Het is aan jou als ouder om hen te begeleiden in die digitale jungle en te babbelen over wat ze daar zoal kunnen zien. Doet de gedachte aan gênante gesprekken het schaamrood naar je wangen stijgen? Ben je bang om je bloot te geven en is sexting ver van je bed? Dit boek zet je met concrete voorbeelden en praktische tips een heel eind op weg en helpt je korte metten maken met taboes. Zo kun je met een gerust hart je tieners hun weg laten zoeken op het pad van liefde en seks. IRL én digitaal.

Digitaal ontmaagd geschreven door: Sarah Van Gysegem
Uitgeverij: Uitgeverij Van Halewyck | 13 November 2018
Genre: Non-books & Overige
Bladzijden: 208
Uitgave: Paperback
Voeg toe op Goodreads

Ik mocht dit (e-) boek ontvangen als recensie exemplaar van de auteur/uitgever in ruil voor een eerlijke recensie, hartelijk bedankt hiervoor!

Seks!

Niet voor iedereen een makkelijk onderwerp! Toch is het heel erg belangrijk om over dit onderwerp zonder taboe te kunnen praten! Open en eerlijk! Deze gids is een uitkomst voor de ouder die wellicht moeite heeft met het onderwerp!

Als tiener is er voor mij nooit echt een gesprek geweest over ongesteldheid of iets dergelijks. Al mijn info kwam van vrienden en als we iets wouden weten zochten we dat op in de bieb! Info over voorbehoedsmiddelen kwam in de vorm van een banaan en een condoom ergens halverwege de middelbare school. Inclusief een doosje waar een spiraal en een pessarium inlagen en die gewoon rondgingen in de klas terwijl de betreffende leerkracht met een boei voor de klas stond.

Als moeder zijnde ben ik heel anders! Ik ben ontzettend open en niks is in mijn huishouden een taboe. Elk onderwerp is bespreekbaar en dit gebeurt ook zonder gene! Toen ik een e-mailtje kreeg over dit boek reageerde ik dan ook omdat ik heel benieuwd was of deze gids écht behulpzaam zou zijn.

Ik merk dat de manier waarop ik vroeger ‘voorlichting’ kreeg namelijk nog steeds een hedendaags probleem is. Veel vrienden en vriendinnen van mijn kind praten hier thuis niet over! En dat is jammer want juist als je open en eerlijk bent met je kinderen hou je een mooie band door de lastige puberjaren en weten ze dat ze met alle vragen en problemen bij (één van) hun ouders terecht kunnen.

Het boek begint bij het begin en loopt de verschillende gebeurtenissen van babytijd tot puberteit door. Dit boek geeft zowel info over de ontwikkeling bij meisjes als jongens en ik zou het bijna helemaal kunnen quoten!

Respect!

Een heel belangrijk stukje in dit boek vond ik bij het stukje ‘Smoor’. Je wilt dat je kind respect heeft voor jouw emoties en gevoelens dus is het belangrijk dat jij dit andersom ook hebt. Als tiener met een serieuze crush op iemand is het absoluut niet leuk om pap en/of mam te horen zeggen dat het maar een kalverliefde is! Voor je kind is deze liefde op dat moment everlasting! Maak daar dus geen grapjes over!

De eerste keer

Dit stuk kon ik alleen maar amen roepen! Je kind te jong vinden voor seks en het verbieden? Dat is iets uit de prehistorie! Iets wat de auteur van dit boek zo goed begrijpt is dat wanneer je een tiener iets verbiedt ze het enkel stiekem zullen gaan doen. En dat wanneer er dan iets fout gaat ze niet naar jou als ouder met het wijzende vingertje zullen komen.

Je kunt tieners niet aanzetten tot seks, ze beslissen zelf wat voor hen het goeie moment is om de eerste keer intiem te zijn. – blz. 55

Wat je wel kunt doen is open praten over seks. De gevaren uitleggen van onveilige seks. Uitleggen dat het altijd met wederzijdse toestemming moet zijn. Condooms op een bereikbare plek in huis hebben… en die niet tellen….

Sommige ouders denken: komaan, al die informatie geven, condooms voor hen kopen, hun lief dat mag blijven slapen… Zetten we zo de kat niet bij de melk? Wel, integendeel: hoe meer je de kat bij de melk zet, hoe minder zij ervan drinkt! Wanneer je op een open manier omgaat met seksualiteit en er regelmatig met je tieners over praat, zullen ze minder de drang voelen om te experimenteren. Uit alle studies blijkt dat tieners die een goeie en open relatie hebben met hun ouders, weerbaarder zijn en minder risicogedrag vertonen. Goed ingelichte tieners beginnen minder vroeg aan seks én beschermen zich beter. – blz. 56

Apps, online zijn en social media

Iets waar ik ook vaak tegenaan loop is dat eigenlijk 80% van de ouders in mijn kinds klas zich niet bezighoudt of interesseert in de digitale leefwereld van hun kind. Behalve dan door te zeggen dat ze eens uit hun telefoon moeten komen en moeten ‘leven’!

Het kopje ‘Blijf geïnteresseerd in hun online leven’ in dit boek was voor mij dus wederom een amen waardig net als het kopje ‘Begrip gevraagd’.

Tieners doen via hun smartphone alles wat ze in het echte leven ook doen: simpelweg wat babbelen, huiswerk en ruzie maken, flirten en pesten, dolgelukkig en diep verdrietig zijn of gewoon doelloos rondhangen. Hun online leven is een verlengde van het echte leven. Ik snap dat bijzonder goed omdat ik zelf ook een believer en een gebruiker ben. Maar wanneer je als ouder niet meteen into social media bent, valt de verknochtheid aan dat ding misschien moeilijk te begrijpen.

Even terugblikken naar je eigen jeugd kan in zo’n geval wel helpen. Soms dreigen we wat te vergeten hoe het was om dertien, veertien jaar te zijn. – blz. 169

Waar het op neerkomt: je moet echt wel wat moeite doen om in dit digitale tijdperk betrokken te blijven bij je tieners. – blz. 179

Nu zijn dit echt maar een paar kleine puntjes uit dit boek! Ik had het hele boek hier wel kunnen quoten! Je leest namelijk ook over sexting, online vriendschappen, porno en nog veel meer!

Ik moet zeggen dat dit boek veel informatiever en nuttiger was dan ik dacht dat het zou zijn. Meestal krijg je ‘sekspraat’ boeken die lijken op een handboek voor artsen. Deze gids is goed opgebouwd en je kunt er als ouder echt wel iets van leren en het meest belangrijke? Tijdens het lezen voel je je ook nergens ongemakkelijk door de gemoedelijke sfeer die Sarah met haar schrijfstijl heeft neergezet.

Over het algemeen was dit boek nuttig, informatief en een hele goede bron. Als je een pre-tiener kind hebt is dit boek een must!  Zelfs als je denkt dat je alles weet wat je moet weten, lees hoe dan ook dit boek. Je zult er iets van leren.

Van begin tot eind vind ik dit boek perfect en onmisbaar voor elke ouder! Ben jij niet zo goed in praten over dit soort onderwerpen dan kan deze gids je ontzettend helpen.

One StarOne StarOne StarOne StarOne Star
Het totaalplaatje ♥